TIP | SelfControl tijdens tentamen- en deadlineweken


Dus... ten eerste: een hele fijne Pasen toegewenst! Ik vier vandaag Pasen samen met mijn familie. Gezellig! Maar daarna heb ik nog een hele hoop te doen. En ja, dat heb ik weer flink uitgesteld door een lak aan motivatie en concentratie. Aankomende week staat volgepland met deadlines voor mijn minor 'Creatief Schrijven' en ik moet hier en daar nog verhalen verbeteren, uitbreiden etc. etc. Hoe ga ik dat nu oplossen?

Ik ben een echte nachtwerker. Dat is nu wel gebleken. Ik lijk mijzelf overdag niet aan schoolwerk te kunnen zetten. Pas als het donker is lijkt er enige concentratie opgewekt te worden in mijn hersenen. Heel apart...En die concentratie heb ik de laatste dagen voornamelijk besteed aan dingen zoals Facebook, Twitter en YouTube. Hé, damn. En nu... nu heb ik een verschijning van iets wat bekend staat als 'stress'. Maar dat ga ik omzetten en hopelijk help ik daar direct een paar medegevallen mee.

Het programma

Gisteravond kwam na een 'soms is studeren zo stom, vooral als je geen motivatie en concentratie hebt'-tirade via What'sApp een vriendin van mij met een geweldige oplossing voor mijn probleem. Het programma 'Self Control'. Dit programma is voor Macbook-gebruikers (Sorry, Windowspeople. Er is vast ook een oplossing voor jullie!) en heel gemakkelijk te downloaden via de website. Dit programma zorgt ervoor dat je voor een bepaalde tijd jezelf een verbod kunt opleggen om van websites gebruik te maken die jou afleiden. Het werkt heel simpel. Hoe? Dat laat ik jullie nu zien.

Hoe werkt het?

Wanneer je het programma gedownload hebt, zijn er maar enkele stappen nodig die het programma direct klaar voor gebruik maken.


Zo ziet het beginscherm eruit. Zoals je kunt zien kun je een tijd instellen, het programma starten en je Blacklist aanpassen. Dat is het eerste wat je moet doen voordat je het programma kunt gebruiken.


Dit zijn mijn grootste stoorzenders. Door de + en - linksonder kun je websites toevoegen en verwijderen. Het enige wat je hoeft te doen is de url in te typen. Ook kun je kiezen voor een Whitelist, maar die zou ik niet zo snel gebruiken. Deze blokkeert namelijk alles wat gebruik maakt van internet, dus ook je e-mail en dergelijke. Als je alles hebt ingevoerd, kun je dit venster wegklikken. 


Ook dan kom je weer op dit venster uit. Nu moet je de tijd instellen. Deze tijd kan van 15 minuten tot één hele dag duren. Als je eenmaal een tijd hebt gekozen, klik je op start. Daarna zal een toegang scherm volgen die voor alle Macgebruikers wel bekend is en waar je je wachtwoord van je computer in moet voeren. Ik denk dat dit geprogrammeerd is voor eventuele grapjassen, haha. Als je dit eenmaal hebt ingevoerd start de klok en kun je je ingestelde tijd niet op de verboden websites komen. En je kunt proberen wat je wil, maar er is geen enkele manier om hier onderuit te komen. Zelfs het herstarten van je computer of het verwijderen van het programma werkt niet. Pas als de tijd voorbij is, kun je weer gebruik maken van de websites die op je Blacklist staan. 


Dit is een manier waarop SelfControl aangeeft hoe lang je nog te gaan hebt, maar er verschijnt ook een klok boven het icoon in je dock.


Maar goed, aangezien wij in het tijdperk van de smartphones leven... Ja, je kunt dan wel de hele tijd op je telefoon gaan zitten, maar dat is natuurlijk niet slim. Tip (Lotte, you rule!): zet een timer (pauze is ook belangrijk...), activeer vliegtuigmodus en leg je telefoon aan de andere kant van je kamer. Zo is de verleiding ook minder groot om daar op eventuele afleidende apps je tijd te verdoen.

Goed, ik hoop dat ik vandaag - na het gezellig vieren van Pasen - kan gaan knallen voor mijn deadlines met de juiste concentratie.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tip hebben. Succes!

x Priscilla



6 reacties:

  1. Wat een handige tips! en zeker voor mij want ik heb helemaal geen 'selfcontrol'!
    Vrolijk Pasen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, alsjeblieft! Geniet van je extra vrije dag morgen! X

      Verwijderen
  2. Wat een fijne tip! Het is dat ik geen MAC heb, anders had ik het zeker geprobeerd! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handige tip! Ik wist helemaal niet dat dit bestond! Leuke blog heb je trouwens! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook niet totdat ik het dus van een vriendin hoorde. Echt handig! Dank je wel! X

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!

 

Instagram Feed

FOLLOW ME

Follow

Contact

Voor eventuele vragen of samenwerkingen e-mail dan gerust naar onderstaand e-mailadres:

ipriszz@hotmail.com

Vertaalmachine

Blog Society

BlogSociety